jak walczyć z chrapaniem

Dlaczego chrapiemy?

Kiedy śpimy, mięśnie gardła, a także podniebienia miękkiego i języczka wiotczeją. W niektórych przypadkach dotyczy to również migdałów podniebiennych oraz bocznych ścian gardła. W wyniku tego procesu zwęża się cieśń gardła, a jego ściany drgają pod wpływem wdychanego powietrza. Chrapanie to nic innego jak właśnie dźwięk tego drgania, kiedy u osoby śpiącej powietrze spotyka przeszkodę.

Czy to niebezpieczne?

Zdecydowana większość ludzi traktuje chrapanie jako nieco uciążliwą (głównie dla otoczenia), ale nie zagrażającą życiu dolegliwość. W większości przypadków właśnie tak jest. Zdarza się jednak, że chrapanie to objaw poważnych zaburzeń oddychania. Jeśli zostanie zbagatelizowane, może doprowadzić do rozwoju zespołu bezdechów sennych, czyli kłopotów z przepływem powietrza przez drogi oddechowe. W efekcie narządy wewnętrzne nie są dostatecznie dotlenione, przez co chrapiąca osoba ciągle odczuwa zmęczenie.

Jak sobie pomóc

Do najczęstszych przyczyn chrapania należy niewłaściwy tryb życia. Dlatego warto wprowadzić kilka modyfikacji i zrezygnować ze złych nawyków. Wbrew pozorom poradzenie sobie z tym problemem wcale nie jest tak trudne jak mogłoby się wydawać. Poniżej 6 sposobów, dzięki którym możesz pozbyć się chrapania:

1. Śpij na boku

Pozycja na plecach nie jest najlepszym pomysłem w przypadku osób mających problem z chrapaniem. Takie ułożenie ciała sprawia, że język opada ku tyłowi, przez co dolegliwość tylko się pogłębia. Odpowiednio dobrany materac oraz pościel zagwarantują, że nawet osoby preferujące spanie na plecach odpoczną po zmianie pozycji podczas snu.

2. Znajdź odpowiednią poduszkę

Prawidłowe podparcie głowy i szyi podczas snu to gwarancja należytego wypoczynku i regeneracji organizmu. Dlatego też warto rozważyć kupno poduszki anatomicznej – pomoże ona zwalczyć zaburzenia snu i poradzić sobie z chrapaniem.

3. Odstaw alkohol i papierosy

Alkohol sprawia, że mięśnie gardła i języka wiotczeją. Nikotyna z kolei podrażnia gardło, powoduje zaleganie śliny w tchawicy oraz krtani, a do tego jest przyczyną obrzęku śluzówki. Wszystko to sprzyja chrapaniu, dlatego warto zrezygnować całkowicie z papierosów, a na dwie godziny przed pójściem spać nie należy pić alkoholu.

4. Pozbądź się nadwagi

Osoby otyłe znacznie częściej mają problem z chrapaniem, niż szczupłe. Zdrowy jadłospis, unikanie tłustych i słodkich potraw oraz regularna gimnastyka nie tylko zapewni zgrabną sylwetkę, ale też poprawi jakość snu.

5. A może to infekcja?

Katar, powiększone migdałki i zapalenie zatok mogą powodować niedrożność dróg oddechowych, w wyniku czego oddychamy przez usta i chrapiemy. Dlatego też wszelkie infekcje należy leczyć jak najszybciej.

6. Przewietrz sypialnię

Najlepsze warunki do snu to temperatura pomiędzy 18, a 21°C oraz wilgotność utrzymująca się na poziomie 40-60%. Często wietrzona sypialnia może zapobiegać wysuszeniu błony śluzowej, co jest częstą przyczyną chrapania.