jak się ułożyć, aby odpocząć

Na brzuchu

Zasypianie na brzuchu nie należy do najbardziej popularnych, jednak niektórzy odpoczywają tylko w takiej pozycji. Z pewnością nie jest ona wygodna po obfitej kolacji i tylko nasila dyskomfort związany z przejedzeniem. Ponadto wymaga skręcenia głowy w jedną stronę, co powoduje ból karku. Spanie na brzuchu nie jest dobre dla całego kręgosłupa, ponieważ taka pozycja sprawia, że jest on wygięty w nienaturalny sposób. W efekcie bolą nas mięśnie otaczające kręgi. Czy są jakieś zalety tej pozycji? Tak – spanie na brzuchu sprawia, że lepiej pracują nasze drogi oddechowe.

Na plecach

Według specjalistów pozycja ta jest dla nas najzdrowsza i ma same zalety, chociaż wiele osób nie może zasnąć w ten sposób. Dlaczego warto trochę zmienić swoje przyzwyczajenia? Spanie na plechach docenią przede wszystkim osoby borykające się z nawracającymi bólami kręgosłupa. Ponadto taka pozycja wpływa na naszą urodę i pozawala zachować piękną cerę – układanie twarzy na poduszce przyspiesza starzenie skóry i przyczynia się do zaostrzenia objawów trądziku. Należy jeszcze wspomnieć, że spanie na plecach zalecane jest osobom z refleksem żołądkowym, ponieważ w tej pozycji nie cofają się treści żołądkowe.

Na boku

To z pewnością najchętniej wybierana pozycja do snu i nie ma się co dziwić – jest ona dla ludzi najbardziej naturalna. Zaleca się ją kobietom w ciąży oraz osobom borykającym się ze zgagą – spanie na boku (zwłaszcza lewym) powoduje mniejszy nacisk na dolny zwieracz przełyku, a tym samym zapobiega cofaniu się jedzenia. Osoby lubiące tę pozycję powinny starać się prostować nogi i ręce podczas snu, ponieważ pozycja embrionalna sprzyja problemom z oddychaniem, a nierzadko wywołuje również ból stawów.